Od maja 2022r. wśród uczniów Szkoły Podstawowej Nr 9 jest realizowany projekt „Skąd nasz ród – początki państwa polskiego – w historii i legendzie”. Uczniowie wszystkich klas słuchają pilnie czytanych przez nauczycieli legend i opowiadań nt.powstania naszej ojczyzny. Swoją wiedzę ubogacali też oglądając dostępne materiały w internecie. Dodatkową motywację do przyswajania tej wiedzy stanowią ogłoszone konkursy: plastyczny i czytelniczy oraz konkurs wiedzy. Jednak najbardziej czekali na zaplanowaną wycieczkę, która została zrealizowana zgodnie z harmonogramem projektu w minionym miesiącu. Wszyscy chętni uczniowie wraz z nauczycielami wczesnym rankiem wyruszyli w dłuuuugą podróż, bo aż do Torunia, gdzie był przewidziany pierwszy dzień wycieczki. Wprawdzie to miasto nie znajdowało się w pierwotnych planach, ale nie można było być tak blisko i nie zobaczyć grodu Kopernika i nie posmakować toruńskich pierników. Ba, mało posmakować, ale samodzielnie je wykonać i upiec… To było zadanie! Niezapomniana wizyta w Żywym Muzeum Piernika była ostatnim punktem pobytu w tym starym zabytkowym i pięknym mieście. Poprzedziła ją jeszcze wspaniała przygoda z toruńskimi legendami „Domu legend toruńskich”, gdzie wszyscy mogli poznawać te opowieści poprzez aktywne w nich uczestnictwo. Zabawa była przednia – godna polecenia. A wcześniej był Toruń w pigułce – tak nazywało się spotkanie z p. Przewodnikiem, który poprowadził uczestników w najciekawsze miejsca miasta. Byli więc i pod bramą, i w katedrze, i przed domem Mikołaja Kopernika, no i pod krzywą wieżą – tam wszyscy próbowali swoich sił, by móc stanąć i nie przewrócić się. Żal było opuszczać Toruń, ale szlak piastowski czekał. Rozpoczęli od Kruszwicy, od zwiedzania kolegiaty z XII wieku, by potem wdrapać szczyt legendarnej Mysiej wieży. Niektórzy próbowali z marnym skutkiem łapać myszy, które za sprawą animacji multimedialnej raz po raz przemykały po podłodze… Inni podziwiali piękne widoki i utrwalali na fotkach swój pobyt w tym miejscu. Jeszcze rejs statkiem po słynnym jeziorze Gopło, zakupy pamiątek i w dalszą drogę… Przed nimi Biskupin, pradawna osada. Zwiedzanie z p. przewodnikami poprzedziły lekcje muzealne – dla starszych o pradawnych monetach, które mogli wybić na wzór pieniędzy używanych za czasów pierwszych Piastów, zaś młodsi mieli niebywałą okazję popróbować swoich sił jako garncarze. Szkoda tylko, że nie było czasu, by wypalić te wspaniałe prace dzieciaków. Dodatkową atrakcją tego dnia była podróż zabytkową kolejką wąskotorową.
Kolejny dzień spędzili w pradawnej i legendarnej stolicy Polski – w Gnieźnie. Ale bynajmniej nie zaczęli od Wzgórza Lecha i Katedry. Skorzystali natomiast z szerokiej oferty nowoczesnego Muzeum Początków Państwa Polskiego i tam mogli poznać codzienne życie ludzi z epoki pierwszych Piastów. I tak wiedza pozyskana w Biskupinie została ubogacona również dzięki możliwości nie tylko obejrzenia sprzętów pierwszych Piastów, ale można je było wziąć do ręki i spróbować np. władać mieczem, zemleć ziarno w żarnach czy też przymierzyć dawne stroje. Po wizycie w Muzeum przyszedł czas na katedrę, a w niej najpierw słynne drzwi gnieźnieńskie i historia św. Wojciecha. Potem zwiedzali katedrę z pomocą tour-guide, na szczęście – nikt z tym nie miał problemu. I jeszcze szukanie króliczków podczas spaceru po mieście, który zakończyli pyszną pizzą na Gnieźnieńskim Rynku.
Następnym etapem wycieczki był Ostrów Tumski. By dotrzeć do niego uczestnicy przeprawili się promem i razem z p. Przewodnik przemierzali miejsca osady Mieszka I i słuchali przeciekawych opowieści, oglądając jednocześnie zrekonstruowane budowle i eksponaty. Na trasie naszej wycieczki nie mogło zabraknąć szczególnego miejsca – Ośrodka Lednica 2000. Wszyscy chcieli nawiedzić to miejsce, w którym od wielu lat gromadzi się młodzież polska w wigilię Zesłania Ducha Świętego, by podczas wspólnego czuwania wspominać Chrzest Mieszka I. Tam Kuba dostrzegł napis na budynku Ośrodka „Stąd nasz ród….”
Na koniec został już tylko Poznań w ostatnim dniu wycieczki. Z pomocą p. Oli, przewodniczki, uczniowie wcielili się w detektywów historii, nanosząc odpowiednie odpowiedzi na zadane pytania dotyczące zwiedzanych obiektów. Zaczęli od miejsca, gdzie wszystko się zaczęło czyli od Ostrowa Tumskiego i katedry, gdzie w podziemiach oglądali pozostałe resztki murów pierwszej świątyni. Potem jeszcze poznański Rynek, a samo południe – oczywiście koziołki na poznańskim Ratuszu. Bardzo wiele radości dostarczyła wszystkim wizyta w Rogalowym Muzeum Poznania. Mogli tam własnoręcznie (dosłownie!) przygotować słynne rogale świętomarcińskie w pełnej śmiechu i ciętych dowcipów atmosferze, którą wprowadzali panowie animujący te zajęcia. Z rozbawieniem degustowali fragmenty prawdziwego Rogala św. Marcina. Bardzo smakował i dobrze, że był tylko fragment, bo całej sztuce nie daliby rady. I na szczęście – to nie były rogale w wykonaniu uczestników! Przed nimi była droga powrotna i chociaż wszyscy otrzymali certyfikaty – uczestnicy zgodnie stwierdzili, że lepiej ją przebyć w spokoju, bez żołądkowych sensacji.
Wszyscy wrócili szczęśliwie, pełni wrażeń, które będzie można opowiadać bez końca i co więcej – będzie można je „przelać” na papier – przygotowując prace do Konkursu plastycznego. Trzeba się śpieszyć, bo przecież finał i podsumowanie tej edycji naszej akcji edukacyjnej już wkrótce.
Wszystkie te działania nie byłyby możliwe na taką skalę bez znaczącego wsparcia finansowego, za które bardzo dziękujemy.
Nasz projekt „Skąd nasz ród – początki państwa polskiego – w historii
i legendzie” został sfinansowany ze środków Fundacji PZU.