W miesiącu maju i czerwcu wychowankowie grupy VII i XI z Ośrodka pod kierunkiem Pań Magdaleny Stopka i Renaty Ścisłowicz brali udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym ” RAZEM w KOSMOSIE”.
Projekt miał na celu zainspirować dzieci do nauki o kosmosie i astronomii. Poprzez szereg interaktywnych zadań i eksperymentów wychowankowie mieli możliwość nauczenia się podstawowych faktów o układzie słonecznym, planetach, gwiazdach, a także zrozumienia podstawowych zasad, które rządzą naszym wszechświatem.
Projekt obejmował następujące założenia:
– aktywne uczenie się skupiające się na praktycznych eksperymentach, twórczych działaniach i interaktywnych dyskusjach,
– zintegrowanie umiejętności i wiadomości z różnych dziedzin – od nauki przez sztukę po język, motywację i autonomię,
– motywację i autonomię dającą wiele możliwości do samodzielnego podejmowania decyzji, eksploracji i twórczego myślenia,
– różnorodność uczących się poprzez różne rodzaje aktywności dostosowane do własnych możliwości,
– współpracę i umiejętność komunikacji w pracy zespołowej.
W ramach projektu wykonane zostały następujące zadania:
1. KOSMICZNY SŁOWNICZEK – w którym zapisywano i ilustrowano podstawowe pojęcia związane z kosmosem, takie,jak Słońce, Księżyc, planety, komety, asteroidy itp.
2. MODEL UKŁADU SŁONECZNEGO – gdzie tworzono modele układu słonecznego używając materiałów dostępnych w świetlicy.
3. GWIEZDNE HISTORIE – gdzie poznano różne konstelacje, tworzono swoje własne historyjki.
4. KOSMICZNE EKSPERYMENTY – w którym przeprowadzano proste eksperymenty, które pomogły zrozumieć, jak działa grawitacja i jak podróżuje światło.
5. RAKIETY Z BUTELKI- gdzie budowano
proste rakiety z butelek i innych materiałów, aby zrozumieć podstawy mechaniki lotu.
6. KOSMICZNE PUZZLE – układano kosmiczne sceny z puzzli.
7. MOJA PLANETA – projektowano swoją własną planetę wraz cechami charakterystycznymi, klimatem, a nawet potencjalnymi formami życia.
Projekt miał na celu pokazanie wychowankom, że nauka o wszechświecie jest fascynująca i pełna niewyjaśnionych tajemnic, które mogą skłonić ich do dalszego poznawania świata nauki i nowych technologii.
A oto krótka fotorelacja poszczególnych zadań.