W dniach 29 września – 3 października 2025 r. psycholodzy i pedagodzy we współpracy z nauczycielami realizowali założenia ogólnopolskiej inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej. W przedszkolu podejmowano działania w ramach „Tygodnia o Budowaniu Relacji”, a w pozostałych jednostkach organizacyjnych „Tygodnia o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej”. Był to czas, w którym wspólnie chcieliśmy pokazać, jak ważne jest tworzenie bezpiecznego miejsca nauki i budowanie relacji opartych na wzajemnym szacunku.
Badania pokazują, że 44% młodych osób doświadczyło przemocy psychicznej, a 48% przemocy fizycznej. Coraz częściej przybiera ona formy wykluczania, hejtu w internecie czy szantażu. Dlatego tak istotne jest, by rozmawiać o tym, jak rozpoznawać zagrożenia, jak reagować, gdy dzieje się coś złego i jak budować zdrowe relacje w szkole, w przedszkolu i poza nimi.
Na holu młodzież wykonała wystawę, na której zawarte zostało hasło akcji „Stop przemocy. Dbamy o relacje”. Uczniowie brali udział w zajęciach profilaktycznych, podczas których zapoznawali się z prezentacjami multimedialnymi na temat przemocy, słuchali bajek terapeutycznych, oglądali filmy edukacyjne, rozwiązywali karty pracy, brali udział w treningu umiejętności społecznych. Najmłodsze dzieci uczyły się współdziałania w grupie podczas gier i zabaw. Efektem zajęć starszych uczniów były niezwykłe palety, stanowiące swoisty „ bank” dobrych oraz złych myśli i słów. W ramach akcji powstały też kolorowe drzewa przeciwdziałania przemocy z hasłami, które miejmy nadzieje będą przyświecały wszystkim w bieżącym roku szkolnym, tak aby każdy w naszej placówce czuł się bezpiecznie. Przeprowadzone zajęcia, rozmowy, modelowanie postaw i reagowanie na niepokojące sytuacje uczą dzieci i młodzież, jak radzić sobie z emocjami, jak reagować na przemoc, jak jej zapobiegać i jak budować zdrowe relacje.
„Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej” był doskonałą okazja, by podjąć trudny temat w przystępny i ciekawy sposób, a wszystko na rzecz budowania bezpiecznego i pełnego szacunku środowiska oświatowego.







