Teatrzyk szkolny “Dziewięć i pół” działający przy Szkole Podstawowej Nr 9 narodził się jeszcze w Ośrodku na Kowańcu. Debiut Teatrzyku miał miejsce przed Ratuszem Miejskim w Nowym Targu, gdzie na zaproszenie P.Burmistrza nasza szkoła, przy okazji strojenia choinki, przedstawiła małą scenkę pt “Wigilia u krasnoludków”.
Do teatrzyku należą wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej nr 9-L.Udział w zajęciach teatralnych pozwala dzieciom rozwijać ich język, zasób słownictwa i pamięć. Zabawa w teatr pomaga im ćwiczyć mowę – zwłaszcza w wypadku zaburzeń. Przygotowywane przedstawienia mobilizują do wysiłku pamięciowego opanowania tekstów. Ma też ogromne walory wychowawcze: uczy dyscypliny, odpowiedzialności, pracy w zespole, pomaga przełamywać bariery wynikające z niepełnosprawności. Wnikanie w przeżycia bohaterów kształtuje wrażliwość i empatię uczniów. Daje poczucie satysfakcji, radości z odniesionego sukcesu – dzielonej z innymi. Nadaje tez sens wysiłkowi włożonemu w przygotowanie przedstawienia.
Opiekun: Natalia Bylina, Justyna Kamieniecka
SZKOLNE KOŁO POLSKIEGO CZERWONEGO KRZYŻA
Celem działań podejmowanych w ramach koła jest zaszczepienie wśród młodzieży szeroko pojętego humanitaryzmu, profilaktyka uzależnień, dbałość o zdrowie.
W ciągu kilku lat istnienia koła młodzież włączała się w ogólnopolskie kampanie: „Światowy Dzień bez Tytoniu”, „Góra grosza”, „Trzymaj formę”, „Nie pal przy mnie proszę”. W ramach działalności młodzież spotyka się z Honorowymi Dawcami Krwi, uczestniczy w szkoleniach z zakresu udzielania pierwszej pomocy i spotkaniach promujących zdrowy styl życia.
Opiekun: Bogusława Dudek, Mirosława Kierska
DRUŻYNA HARCERSKA „ŚTUDEROKI”
27 Podhalańska Drużyna Harcerska Nieprzetartego szlaku ,,Śtuderoki” skupia w swoich szeregach młodzież naszej Placówki. Harcerze mają niepowtarzalną okazję rozwijania swoich zainteresowań podejmując różnoraką aktywność w przedsięwzięciach i akcjach organizowanych przez Hufiec Podhalański, Referat NS Chorągwi Krakowskiej ZHP oraz Wydział NS Głównej Kwatery ZHP. Podczas wyjazdów na zloty, biwaki, olimpiady sportowe, festiwale artystyczne uczestniczą oni w warsztatach fotograficznych, plastycznych, muzycznych i ekologicznych. Biorą udział w grach terenowych i miejskich.
Młodzież w harcerskich szeregach uczy się w jaki sposób można spędzić atrakcyjnie czas wolny. Nawiązują nowe znajomości, poznają nowe miejsca i miejscowości, kształtują prawidłowe postawy społeczne wolne od uzależnień nikotynowych i alkoholowych
Opiekun: Beata Jachymiak
GRUPA TEATRALNA „ISKRA”
Grupa Teatralna „ Iskra” działa od 2019 r. Jej celem jest rozwijanie ekspresji scenicznej uczniów, ich wyobraźni i kreatywności. Swoje aktorskie zdolności członkowie grupy prezentują na szkolnej i pozaszkolnej scenie.
Opiekunowie: Marta Malec, Ewa Patora
KOŁO ZAINTERESOWAŃ „KRESKA”
„KRESKA” to koło zainteresowań plastycznych skupiające dzieci i młodzież Branżowej Szkoły I stopnia Nr 5. Powstało, gdyż wiemy, że twórczość plastyczna jest bogatym źródłem satysfakcji. Jest początkiem poszukiwania własnego stylu. Uczy wytrwałości, odpowiedzialności, pracy w zespole. Daje możliwość pokazania własnego „ja”.
Udział w zajęciach nie wymaga zdolności plastycznych. Wartość powstałych prac to nie walory artystyczne, ale zawarty w nich przekaz emocjonalny. Zapraszamy wszystkich chętnych uczniów, którzy chcieliby miło spędzić czas, rozwinąć swoje możliwości twórcze, pobudzić wyobraźnię, inicjatywę i konsekwencję w dążeniu do celu. Zajęcia mają przede wszystkim sprawiać przyjemność i noszą charakter zabawy edukacyjnej.
Opiekun: Monika Poręba – Strycharz
SZKOLNY KLUB EUROPEJSKI:
„Europoszukiwacze”
Celem działalności klubu jest zdobywanie informacji o kulturze, tradycjach i obyczajach państw europejskich oraz pogłębianie wiedzy na temat własnego kraju i regionu.
Szkolny Klub Europejski organizuje wycieczki, konkursy, przedstawienia , włącza się w ogólnopolskie projekty organizowane przez Centrum Edukacji Europejskiej.
Opiekunowie: Elżbieta Bogusz
Szkolny Klub Hotelarsko- Turystyczny „5 Stars”
OGÓLNE CELE PROGRAMU:
– zaspokajanie potrzeb poznawczych i intelektualnych uczniów;
– integracja grupy;
– kontakt i współpraca z branżą hotelarską i turystyczną w mieście i w regionie:
- zdobycie podstawowych wiadomości dotyczących: funkcjonowania obiektów hotelarskich na rynku, środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego najbliższego regionu, działalności organizacji i towarzystw zajmujących się organizacją ruchu turystycznego;
- kształtowanie postaw społecznych przez kontakty z ciekawymi ludźmi;
- kształtowanie umiejętności komunikacji międzyludzkiej.
– poznanie zawodu hotelarza od strony praktycznej;
– budzenie zainteresowań i pasji poznawczych przez wielokierunkowe aktywne i emocjonalne
zaangażowanie;
– upowszechnianie czynnego wypoczynku i spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu.
– opanowanie umiejętności w zakresie: planowania i organizowania wycieczek oraz korzystania z map, atlasów, przewodników turystycznych, GPS itd.;
Opiekunowie: Halina Osmala, Wioleta Słaby-Pulit