PROCEDURA WYDAWANIA LEGITYMACJI SZKOLNEJ
W ZESPOLE PLACÓWEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZO OPIEKUŃCZYCH
W NOWYM TARGU
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. z 2023 r., poz. 1120 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz 2111 z późn. zm.)
§ 1
Legitymacje szkolne – postanowienia ogólne
- Od 13 lipca 2024 r. szkoła wydaje legitymacje szkolne wyłącznie w postaci kart formatu ID-1 (e-legitymacje) według wzoru określonego w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.
- Legitymacje szkolne w postaci papierowej wydane do 12 lipca 2024 r. zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane tj. do czasu odpowiednio zakończenia przez ucznia kształcenia w szkole lub braku miejsca na pieczątki.
§ 2
Zasady wydawania legitymacji szkolnej
- Legitymację szkolną w postaci karty ID-1 (e-legitymacja) otrzymuje uczeń przyjęty do szkoły po dostarczeniu do sekretariatu przez rodzica/opiekuna prawnego/ucznia pełnoletniego zdjęcia legitymacyjnego w formie fizycznej bądź wersji elektronicznej zdjęcia (w formie pliku JPG). Istnieje możliwość samodzielnego wgrania zdjęcia w formacie JPG w kartotece ucznia w aplikacji dziennika elektronicznego Vulcan. Pierwsza legitymacja szkolna wydawana jest nieodpłatnie.
- Warunki jakie musi spełnić fotografia:
- zdjęcie kolorowe, o wymiarach 35×45 mm przedstawiające twarz ucznia na wprost, bez nakrycia głowy i ciemnych okularów, jednolite jasne tło, równomierne oświetlenie, dobra ostrość oraz naturalne kolory skóry, widoczne wyraźnie oczy i brwi; wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii;
- jeśli zdjęcie przekazywane jest w formie elektronicznej (lub wgrywane bezpośrednio do kartoteki ucznia w dzienniku elektronicznym Vulcan) musi mieć format JPG w rozmiarze maksymalnie 1MB i w wymiarach 496 pikseli (wysokość) x 354 pikseli (szerokość) lub proporcjonalnie więcej, podpisane wg schematu: imię-nazwisko-klasa
- fotografia niskiej jakości lub niespełniająca powyższych kryteriów może zostać niezaakceptowana. Najlepiej wykonać zdjęcie legitymacyjne w zakładzie fotograficznym prosząc również o plik JPG.
- Legitymacja szkolna wydawana jest w terminie do 30 dni od dnia dostarczenia zdjęcia ucznia do sekretariatu lub dostarczenia go w formacie JPG.
- Ważność legitymacji szkolnej potwierdza się w kolejnych latach szkolnych odpowiednio przez umieszczenie daty ważności (do dnia 30 września danego roku kalendarzowego) i małej pieczęci urzędowej szkoły na legitymacji w postaci papierowej lub umieszczenie hologramu na rewersie legitymacji w postaci karty formatu ID-1 (e-legitymacja).
- Szkoła prowadzi ewidencję wydanych legitymacji szkolnych. Numer legitymacji szkolnej odpowiada kolejnemu numerowi ewidencyjnemu.
§ 3
Wymiana legitymacji szkolnej
- W legitymacjach szkolnych nie dokonuje się skreśleń i poprawek.
- W przypadku stwierdzenia błędu lub zmiany danych osobowych ucznia (imienia, nazwiska) rodzic/opiekun prawny/pełnoletni uczeń może wystąpić do dyrektora szkoły z pisemnym wnioskiem o wydanie nowej legitymacji szkolnej w postaci karty formatu ID-1 (e-legitymacja). Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Procedury.
- We wniosku należy podać przyczynę żądania wymiany legitymacji szkolnej.
- Wraz z wnioskiem należy dostarczyć do sekretariatu aktualne zdjęcie ucznia w formie fizycznej lub w formie pliku JPG, dokument potwierdzający fakt zmiany danych ucznia oraz zwrócić dotychczasową legitymację szkolną.
- Legitymacja szkolna wydawana jest w terminie do 30 dni od dnia dostarczenia poprawnego wniosku i zdjęcia.
- Za wymianę legitymacji nie pobiera się opłaty.
§ 4
Zasady wydawania duplikatów legitymacji szkolnej
- W przypadku utraty oryginału legitymacji szkolnej (na skutek zagubienia, zniszczenia lub kradzieży) rodzic/opiekun prawny/pełnoletni uczeń może wystąpić z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu dokumentu. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Procedury – do pobrania w sekretariacie szkoły lub ze strony internetowej.
- Duplikaty legitymacji papierowych wystawiane po dniu 12 lipca 2024 r. przyjmują formę plastikowych kart ID-1 (e-legitymacji).
- Do wniosku należy załączyć aktualne zdjęcie legitymacyjne ucznia w formie fizycznej lub w formie pliku JPG oraz potwierdzenie wniesienia opłaty. Za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia własnoręczności podpisu tj. 9,00 zł.
- Opłatę należy wnieść na niżej wskazany rachunek bankowy:
Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczo Opiekuńczych w Nowym Targu
Bank Spółdzielczy Ziem Górskich KARPATIA
Nr konta: 76 8791 0009 0000 0004 5320 0003
Tytuł wpłaty: opłata za duplikat legitymacji, imię i nazwisko dziecka, klasa. - Duplikat legitymacji szkolnej wydawany jest w terminie do 30 dni od dnia dostarczenia poprawnego wniosku i zdjęcia ucznia.
- Z chwilą otrzymania duplikatu traci ważność oryginał dokumentu. W przypadku odnalezienia utraconego oryginału należy niezwłocznie zwrócić go do sekretariatu szkoły.